Вінчання. Пасхальна утреня

Розмір: 62.4 Mb

Матеріал надано користувачем: Library Resources (libres3)

Опис


Відправи "Вінчання" та "Пасхальна утреня" К.Стеценка поєднані в цьому записові сміливим і оригінальним артистичним задумом - відтворити ці святкові ритуали як живе одухотворене національне дійство. До цього спонукали і колорит української церковно-обрядової звичаєвості, і яскрава музика композитора, і новаційні спроби введення ним псалмодійних штрихів до останніх циклів ("Всенічної" та "Панахиди"). Все це надихнуло творця художньо-мистецького проекту - М.Гобдича - не лише на укладання з окремих піснеспівів Пасхального циклу, а часом і на розвиток наявного матеріалу, і ще - поєднання інтерпретованих творів з "олюдненим" звуковим простором.

Перша церковна відправа "Вінчання" була створена К.Стеценком 1905 року з нагоди власного шлюбу, а згодом (1911) редагована в Тиврові. На стиль музики "Вінчання" очевидно вплинули особисті емоції молодого автора. У музиці панує радість тріумфу. Навіть в обраному 127 псалмі "Блаженні всі" (№1) акцентує він не на застереженні, а провіщенні щасливого майбуття. Певні елементи концертного викладу в хорі (імітаційно-поліфонічний рух, контрасти інтонацій і фактури) спрямовані на динаміза-цію звучання. У "Прокимені" (№3) символізовано жадану злагоду єдності - мрійний наспів в секстовому паралелізмі, ніжність піднесених інтонацій. Дійова роль у провадженні відправи належить Дияконові та Священику. Нині знавців церковної псалмодійної традиції майже не лишилось. Тим ціннішою видається віднайдена тут автентика. За ритуалу покладання вінців псалмодійне мовлення Диякона і Священика етнічно достеменне, наснажене емоційно й етично. Промовисто звучать і у Читця священні тексти. Все дає відчуття високого звичаєвого тепла і доброзичливості. В музиці цей епізод втілений розгорненим наспівом "Алилуя" (№4) та "Єктеніями" (№6). Артикуляція сакральної молитви "Отче наш" (№7) зумовила поскладове інтонування слів з невеликими розспівами. Добір проникливих інтонацій вирізняє анафоричні початки фраз. Це момент заглиблення в сокровенну сферу, роздум і звірення. "Ісаіє, ликуй" (№8) - відчуття звершення омріяного. Стрімкий політ мелодики вгору як прояв поривності змінює течію музики, подібну до мозаїки динамічних концертних побудов. Невеликим відступом тут є лише пісенна середина епізоду, який завершується уславленням св. Трійці. У частинах "Благословення" (№9) і "Відпуст" (№10) домінує виразна акордово-гармонічна декламація. Завершує "Вінчання" хор "На многії літа" (№11) - лапідарний наспів, інтонаційно ідентичний з "Алилуя" із подібним же чергуванням триголосих жіночого і чоловічого хорів та потужного шестиголосого їх поєднання.

"Пасхальну утреню" скомпоновано з 8 піснеспівів Стеценка, де окремі номери не були завершеними, і автор не встиг об'єднати їх у відправу. По цій реконструкції Пасхальний цикл набув викінченості, органічної художньої цілісності. Очевидно К.Стеценкові був властивий інтерес до зіставлення музичних образів із різних історичних епох. Отже розпочав він відправу стихирою "Воскресіння Твое, Христе Спасе" (№12), що асоціюється з давнім аскетичним монастирським співом, - масивною псалмодією акордового шестиголосся з асиметричним фразуванням, означеним делікатним подзвоном. Значно ближчий до сучасної музичної стилістики тропар "Христос воскрес" (№13). На основі цього рельєфного наспіву розгортається динамічний і барвистий антифоновий епізод, де тембральні контрасти зіставлень жіночого і чоловічого хорів поєднано з чотирма виголошеннями Читця, а завершується повнозвуччям мішаного хору. Яскравий образ багатолюдного святкування Пасхи постає в першій пісні Канону "Воскресіння день, просвітімось, люди" (№14). Легкий рух мелодії, розмаїття ритмічних акцентів, імітувань, дзвінких октавних виводів і тендітних структурних завершень нагадують жваві українські звичаєві (навіть дитячі) пісні з довколишнього простору. Варіювання тропарів, а далі потрійне провадження їх імітаційного приспіву - масштабна сфера світлої святкової радості, важлива домінанта циклу. Дев'ята пісня Канону "Величас душа моя" (№15) розпочинає ланку ліричних піснеспівів, де панує поліфонія. Об'єднує їх і подібність інтонаційних поспівок, зворотів, і світлосумовитий тон. Особливою емоційною наснагою вирізняється "Ангел звістив Благодатній" (№16), де в середній частині означено героїчний образ ірмосу "Світися, світися", та перемагає повінь ліризму. Скорботою сповнений наспів з Поділля "Тілом заснувши" (№17), де дзвін набуває жалобного сенсу. Лункий святковий передзвін передує "Стихирам Пасхи" (№18), які співаються за стародавнім взірцем зі змінним метроритмом, подібним до псалмодії. Антифонна його розробка через зіставлення клиросних хорів надає стихирам мінливих темброакустичних барв, сприяє динамізму звучання. Завершують "Пасхальну утреню" розмаїття трьох варіантів тропаря "Христос воскрес із мертвих", часом задля обрамлення відправи, часом внесення нових рис в його звучання. Вдалою знахідкою підсумкового штриха видається автентично-урочисті виголошення (на тлі передзвону) "Христос воскрес!" і сповнені ентузіазму відповіді багатолюддя віруючих: "Воістину воскрес!".

Повернені до життя відправи "Вінчання" та "Пасхальна утреня" К.Стеценка істотно збагатили наявний на сьогодні обсяг духовно-хорової літератури і для церковного обиходу, і концертного виконавства.

Л. Пархоменко доктор мистецтвознавства, професор

Файли


01 Дорожка 1.wma wma (3.1 Mb)

02 Дорожка 2.wma wma (5.5 Mb)

03 Дорожка 3.wma wma (2.3 Mb)

04 Дорожка 4.wma wma (4.2 Mb)

05 Дорожка 5.wma wma (4 Mb)

06 Дорожка 6.wma wma (5.2 Mb)

07 Дорожка 7.wma wma (4.2 Mb)

08 Дорожка 8.wma wma (2.5 Mb)

09 Дорожка 9.wma wma (2.7 Mb)

10 Дорожка 10.wma wma (2.5 Mb)

11 Дорожка 11.wma wma (1.9 Mb)

12 Дорожка 12.wma wma (1.2 Mb)

13 Дорожка 13.wma wma (4.7 Mb)

14 Дорожка 14.wma wma (2.3 Mb)

15 Дорожка 15.wma wma (1.8 Mb)

16 Дорожка 16.wma wma (3.5 Mb)

17 Дорожка 17.wma wma (2.7 Mb)

18 Дорожка 18.wma wma (2.8 Mb)

19 Дорожка 19.wma wma (1.9 Mb)

Вінчання-Пасхальна утреня.txt txt (10.3 Kb)

вінчання0007.jpg jpg (3.5 Mb)

Подібні твори


Панахида Панахида

Стеценко Кирило

Всенічна Всенічна

Стеценко Кирило

Коментарі