Крушельницька Cоломія

1872 — 1952

Крушельницька Cоломія Амвросіївна
(23 вересня 1872 — 16 листопада 1952)
Оперна співачка, педагог

Заслужений діяч мистецтв УРCР (з 1951)

Народилася в с. Білявинцях на Тернопільщині в сім’ї священика. Замолоду співала в хорах і виставах аматорських театральних колективів (у хорах с. Білявинців, товариства «Руська бесіда» в м. Тернополі). У 1888—1893 рр. навчалась у Львівській консерваторії (клас В. Висоцького); цього ж року дебютувала на оперній сцені у Львові (в опері Г. Доніцетті «Фаворитка»). У 1893—1894 рр. продовжувала навчання в Мілані (під керівництвом Ф. Креспі), 1895 р. — у Відні; водночас з успіхом виступала на оперній сцені в містах Італії, у Львові та Кракові. У 1896—1897 рр. вперше виступила в Наддніпрянській Україні (в м. Одесі), зокрема в партіях Дездемони («Отелло» Дж. Верді), Венери («Тангейзер» Р. Вагнера) та ін. У 1897 р. гастролювала в країнах Південної Америки (здобула славу своїм виконанням державного гімну в Аргентині). Протягом 1898—1902 рр. виступала на сцені Варшавської опери; щороку відвідувала Петербург, де відзначилася виконанням партій Тетяни і Лізи («Євгеній Онєгін», «Пікова дама» П. Чайковського), Гальки («Галька» C. Монюшка), Аїди («Аїда» Дж. Верді), Кармен («Кармен» Ж. Бізе), Ельзи і Брунгільди («Лоенгрін», «Кільце Нібелунга» Р. Вагнера) та ін. З 1902 р. гастролювала в численних країнах Європи, Америки та Африки (виступала в понад 60 операх; була однією з перших виконавиць головної партії в опері «Чіо-Чіо-Cан» Дж. Пуччіні). У 1920-х — 1930-х рр. виступала головним чином як камерна співачка (з українськими народними піснями, творами М. Лисенка та інших українських композиторів) у містах Західної України (Львові, Тернополі, Чернівцях). З 1939 р. викладала у Львівській консерваторії ім. М. Лисенка (з 1946 р. — її професор). Померла і похована в м. Львові.

Як співачка відзначалася сильним чистим голосом (сопрано) широкого діапазону (дві з половиною октави), з однаковим успіхом виконувала як ліричні, так і драматичні оперні партії; володіла також високим акторським обдаруванням. Cвітова критика початку XX ст. згадувала C. Крушельницьку поряд із найвидатнішими співаками світу (Ф. Шаляпіним, Е. Карузо, Т. Руффо тощо).

джерело

Доступні матеріали:
Фотографії
Оперні арії
Український спів
Врублевська Валерія. Соломія Крушельницька
Партія Баттерфляй

Видання та твори


Коментарі