Михайлов Борис

1938 — наші дні

Борис Андрійович Михайлов 
(Нар. 25 серпня 1938 р.)
Фотохудожник
 
Лауреат премії фундації Хассельблада 
 
Борис Михайлов народився у Харкові. Закінчив Харківський інститут комунального будівництва і Московське вище художньо–промислове училище ім. С. Строганова. 
 
Працював як інженер-механік, фотографією займався як аматор. Після того, як у кінці 1960-х рр. КДБ знайшло знімки оголеної дружини Михайлова,  він втратив роботу і сконцентрувався на фотографії. З середини 1990-х художник постійно мешкає в Берліні. 
 
Борис Михайлов – лауреат  ряду стипендій для митців. Працював запрошеним професором кафедри візуальних досліджень навколишнього середовища Гарвардського університету (2000), академіком Німецької академії мистецтв, викладав у Лейпцизькій академії візуального мистецтва (2002—2003). 
 
Лауреат однієї з найпрестижніших премій для фотографів – Премії фундації Хассельблада (1994), його альбом «Незакінчена дисертація» увійшов у десятку найкращих фотоальбомів світу (Kraszna-Krausz Book Award). Інші нагороди:
-Coutts Contemporary Art Foundation Award (1996), 
-The Citibank Private Bank Photography Prize (2001), 
-Generalsatellite Corporation art prize (2003) та ін.
 
Головним матеріалом творчості є повсякдення рідного Харкова. У 1968 — 1975 рр. він створив «Червону серію», в якій показані люди в місті з частим використанням червоного кольору, що натякає на щоденне життя в Радянському Союзі. Серії фотографій «Клейкість» (1982) характерна присутністю в ній персональних нотаток фотографа. Різні фотографії також грубо зафарбовані. Фотографія «Солоне озеро» (1986) зображує велику групу людей, які купаються у водоймі, що утворилася внаслідок техногенної катастрофи на содовому заводі, і сподіваються на лікувальні властивості води. Фотограф тримав камеру на рівні поясу, знімаючи серію «Біля землі», героями якої є безпритульні. За цю серію художника було нагороджено премією фундації Хассельблада (1994). У серії «Історія хвороби» (1997—1999) зображені оголені харківські безпритульні. Серія «На вулиці (Берлін)» – фотографії людей на краю суспільства (п'яні підлітки, злидарі). Серія «Банзай!» складається зі знімків, зроблених Михайловим під час перебування в Токіо в 2006—2007 рр.. У серії «Вчорашній бутерброд» – фотографії курйозних сцен у Харкові, зроблених автором у молодості.
 
Персональні виставки проходили у Франкфурті–на–Майні, Філадельфії, Цюриху, Амстердамі, Ганновері, Парижі, Венеції, Лондоні, Нью–Йорку, Бостоні, Женеві, Кракові та ін. Роботи Бориса Михайлова є в Метрополітен–музеї (Нью–Йорк), в Музеї сучасного мистецтва (Сан–Франциско), в Пінакотеці Модерну (Мюнхен), Музеї Вікторії та Альберта (Лондон) та ін.
 
Книжки-альбоми:
-1995 Boris Michaijlov, Stuttgart
-1998 Unfinished Dissertation, Zürich
-1999 Case History
-2000 Michajlov: The Hasselblad Award 2000
-2002 Salt Lake
-2003 Eine Retrospktive, Zürich
-2004 Look at Me, I Look at Water…or Perversion of Repose, Göttingen
-2004 A Retrospective
-2007 Yesterday's Sandwich
-2007 Suzi et Cetera
 
Тетяна Терен: «Недарма кажуть, що Борису Михайлову вдалося самотужки створити цілий період в історії фотографії. Премія «Хазельблад» 2000 року — «нобелівка» для фотографів — лише підтвердила: у Боба немає конкурентів».
 
Борис Михайлов:
 
Останнім часом змінилося ставлення до реальності. Раніше вона була документальною, а тепер її можна намалювати, зробити. Гра стає важливішою за репортаж.
 
Мене завжди цікавило банальне. Саме воно й лишилося зліпком часу.
 
Прекрасне і потворне — дитя однієї матері, тому, коли ви говорите, що мистецтво — це лише прекрасне, ви каструєте художників. Мистецтво для мистецтва, мистецтво для виховання — є багато видів мистецтва.
 
Фотографія — як математика: постійно потрібно розв'язувати задачі.

Видання та твори


Із серії "Танець" Із серії "Танець"

Михайлов Борис

Із серії "At Duck" Із серії "At Duck"

Михайлов Борис

Із серії "Men's Talk" Із серії "Men's Talk"

Михайлов Борис

Коментарі